Meillä täällä Amerikassa kaikki on tunnetusti suurta.
Erityisen suuri on kansallinen ego eli amerikkalaisuuden tunne, jolla
maailma on valloitettu ja suurvallaksi noustu. Ja suurihan tämä maa on, niin
kovin monella eri tavalla. Mutta joskus tavalliset pulliaiset meinaavat oman
suuruutensa unohtaa eli jotainhan on keksittävä, jotta ecobuustaus pysyy
päällä. Helppo tapa on ostaa riittävän suuri auto.
Auto on välttämätön kulkuväline paikassa, jossa asun. Liikennettä on paljon
ja ihmiset ovat tottuneet ajamaan hyvinkin pitkiä matkoja. Ilman autoa ei pääse
minnekään, eikä käveleminen asioimistarkoituksessa ole turvallista. Aamuisin ja
iltapäivin koulu- ja työpaikkaliikenne ruuhkauttavat tiet ja aikaa siirtymiin
on varattava runsaasti. Minun mielestäni on ihme, ettei rattiraivo ole sen
suurempi ongelma kuin on. Minun on haastavaa olla turhauttumatta, kun
lähiloopille on rakennettu neljä kaistaa, mutta vain kolmea saa käyttää, koska
neljäs ehkä joskus muutetaan maksulliseksi kaistaksi. Vaikka eihän se yksi
ylimääräinen kaista sittenkään ihmeitä aikaa saisi, sillä ennen meidän
risteystä se päättyy ja kaikkien neljän kaistan autojen on sullouduttava joka
tapauksessa kahdelle kaistalle toikkaroimaan.
Mutta auto on siis välttämätön, jos aikoo kodin ulkopuolella asioida.
Kouluun vielä pääsee koulubussilla, mutta jos jää harrastuksiin tai haluaa
mennä kaverille käymään, niin se ei käy. Kaverin bussiin ei saa mennä.
Polkupyörällä ei ole turvallista ajella, ja jos alaikäinen näkyy kävelemässä
muualla kuin koulun välittömässä läheisyydessä, joku tekee kyllä heti
ilmoituksen. Alle 13-vuotiasta ei voi päästää yksin kävelemään vanhemman tai
muun huoltajan näköetäisyyden ulottumattomiin. Tämä tekee äidin, ja erityisesti
nuoren, elämän haastavaksi. Onneksi ajoluvan saa 15-vuotiaana ja autolla saa
mennä kouluun 16-vuotiaana.
Siis jos sattuu saamaan parkkipaikan koulun pihasta. Koulun pihassa ei ole
yleistä parkkia, vaan on lunastettava oma paikka itselle, ja ilmoitettava
niiden autojen rekisterinumerot, joita paikassaan aikoo seisottaa. Lähilukiossa
kaksi ensimmäistä vuotta oli siis käytettävä bussia tai jotain muuta
kuljetuspalvelua, ja kahtena viimeisenä vuonna pääsi mukaan
parkkipaikka-arvontaan niin, että etusija oli viimeisen vuoden opiskelijoilla.
Tuo vaihtoehtoinen kuljetuspalvelu on yleensä äiti, joka vie lapsen määrättyyn
kyydistäpoistumispaikkaan ja hakee iltapäivällä samasta paikasta. Lukiossa
kukaan ei tarkista, että poimit mukaan oman lapsesi, mutta alemmilla asteilla
tämä on tietenkin ensisijaisen tärkeää, eikä lasta luovuteta kenen tahansa
mukaan. Äidille tämä kymmenen viiva viidentoista vuoden autojonotus on
ponnistus.
Sillä jonottaminen kouluun kestää joka jumalanaamu vartista puoleen tuntiin
ja saman verran sieltä pois. Lapset eivät saa hyppiä teiden yli muille kyytiinottopaikoille
turvallisuussyistä. Fiksu äiti voi tietenkin viedä lapsensa kouluun aikaisemmin
kuin kaikki muut, mutta tämäkään ei ole aivan aukoton strategia: lapsen saa
jättää vain määrättyihin kellonaikoihin, joten tuskin olet ainoa aikainen lintu.
Iltapäivällä voit sitten tulla siihen jonoon jo puolta tuntia aikaisemmin,
mutta sen puoli tuntia siinä käkit ja sillä sipuli. Minun psyykelleni
puolitoista vuotta tätä ruljanssia oli jo ihan liikaa, joten en käsitä miten
jotkut äidit tekevät tätä vuosikaudet per lapsi.
Edellämainituista syistä minulle on nykyään ihan järkeenkäypää, että
äideillä on suuret tai vielä suuremmat minivanit, sillä he viettävät niissä
valtaosan päivistään. On pakko olla pullotelineet, snäkkilaukku, viihdekeskus,
karaokelaitteet ja muut härpäkkeet, jotta autossa istumisesta tulisi edes
jotakuinkin siedettävää. Sillä jos yhden lapsen harrastus on siellä ja toisen
täällä, niin siellä autossahan ne loput kakarat keikkuvat harrastuskuljetusten
aikana. Ja kaikki äidit tietävät, että mukulat saa hiljaisiksi ja rauhallisiksi
autossa vain joko tunkemalla niille jotain suuhun tai laittamalla videon
pyörimään. Tähän kun lapsena tottuu, niin ei kyllä teininäkään osaa ajaa autoa
ilman, että vähintään youTube-video pyörii kännykästä. Mutta pahinta, mitä olen
nähnyt, ovat keski-ikäiset miehet, jotka autoa ajaessaan lukevat romaania siinä
ratin päällä. Kahteen tällaiseen tapaukseen ole törmännyt ja jos olisin yhtään
nuorempi ihminen, niin siinä tilanteessa olisin kyllä ottanut näistä miehistä kännykkäkuvan
ja lähettänyt lainvalvojalle. Naisten en ole nähnyt kirjaa lukevan, mutta
aamiaisen syöminen, meikkaaminen ja puhelimessa puhuminen siinä ratissa hoituu
kyllä ihan sujuvasti. Täällä meillä puhelimessa puhuminen on siis ajaessa
sallittua, tekstaaminen ei.
Autojen koon suuruutta puolustaa myös se, että suuremmat autot ovat usein
turvallisempia isoilla teillä ja alati kasvavissa liikennesumpuissa, tai
ainakin antavat tunteen turvallisuudesta. Minä koen moottoritiellä isolla
truckilla bensan polttamisen paljon turvallisemmaksi kuin pienellä sedanilla.
Moottoriteillä liikkuu valtava määrä rekkoja aamusta yöhön ja maalaistyttöä
meinaa ahdistaa, jos kummaltakin puolelta on ohittamassa mikälie kolme- tai
neljäakselinen. Ekologista tämä ei millään muotoa ole, eikä suurimmalla osalla
meidän seutuvilla asuvista ole oikeaa tarvetta omistaa lava-autoa eli trukkia.
Ei meilläkään. Mutta sellainen taloudestamme löytyy, ja sinne siis mahtuu kuusi
ihmistä plus kirjahylly, jos joskus haluaa sellaisen johonkin kuusimiehisesti
toimittaa.
Ja koska meille nyt sitten on tuollainen tilaihme siunaantunut, niin olen
opetellut sillä ajamaan niin, että osaan pysyä niiden kaistaviivojen välissä.
Osaan myös parkkeerata punaisen paholaisemme sekä takaperin että etuperin
YHTEEN parkkiruutuun. Kun tiedän meneväni kauppaan, jonka pihassa on ainoastaan
pienemmille (compact) autoille sovitettuja parkkiruutuja, niin EN MENE
TRUKILLA. Minusta tämä on oikeastaan päivänselvää eikä loppujen lopuksi kovin
hankalaa, mutta olen sitkeässä vähemmistössä. Jos olisi poliitikko, niin
alkaisin ajaa erityistä ajotestiä kaikille, joiden sallitaan näitä suurempia
autoluokkia ajaa. Näin saataisiin myös ruuhkahuippuja tasattua.
Oma lukunsa ovat sitten ns. kalliimman luokan autot, joita myös liikenteessä
näkee, mutta sellaisen rattiin en ole päässyt, enkä kovasti edes havittele.
Minä haluan, ettei autoon tarvitse kömpiä sisään, eikä edes sieltä ulos. Sitäpaitsi
meille kaikille lienee selvää, että näihin autoihin ei tavallisella
pulliaisella ole varaa ainakaan ennen kuin hopeisina vuosina, eikä lonkkaleikkauksen
tarpeessa oleva kuski ja corvette ole vielä toistaiseksi onnistunut
säväyttämään minua, mutta ehkä sekin aika tulee. Tupee tuulessa hulmuten
eteenpäin.
Kommentit
Lähetä kommentti